Kilka słów na temat odmy w B207 – objawy, skutki, wymiana – PCV valve

Wielokrotnie powraca temat odmy w B207 – często pytacie jak rozpoznać padniętą, jak wymienić, więc stwierdziłem że 'popełnię wpis’

Rozpoznajemy usterkę o właśnie tak 🙂 po zdjęciu rury filtr-turbo zobaczymy ślady oleju. Drugim – lepszym – testem jest zrobienie ciśnieniowej próby szczelności dolotu (do czego trzeba mieć lub zrobić sobie sprzęt – dmuchamy w wejście turbo).

Puszczająca odma = syczenie z króćca pokrywy zaworów

Co jest tego przyczyną?

W kolektorze dolotowym B207 znajduje się zawór odmy, jeśli padnie, tj zacznie puszczać w obie strony to skutkuje to pojawianiem się oleju w dolocie. Nie jeden już bez potrzeby wymienił turbosprężarkę, myśląc że to jej wina 🙂

Co się dzieje gdy padnie/przepuszcza odma?

Ciśnienie doładowania zamiast trafiać 'na tłoki’ trafia także do skrzyni korbowej, pokrywki zaworów i tak dalej. Skutki tego są następujące:

  • utrata mocy – słabszy dół, słabsza góra
  • późniejsze wstawanie turbo – to tak jakby dmuchać dziurawego balona, w końcu go napompujemy ale większym wysiłkiem, w dłuższym czasie
  • wycieki – w zw. z tym że pojawia się ciśnienie tam gdzie go nie powinno być pada nam uszczelka pokrywki zaworów, uszczelniacze pomp – vacuum i wspomagania, w ostateczności uszczelniacz wału zaczyna przepuszczać i olej zaczyna lać się na sprzegło (w manualach)
  • silnik dostaje zbyt małą dawkę powietrza, w stosunku do tego co sobie wyliczył sterownik, a więc mieszanka paliwowa jest trochę zbyt bogata – tracimy na mocy, podnosi się spalanie. Zmierzone przez przepływkę powietrze 'krąży po silniku’
  • można usłyszeć terkotanie z turbosprężarki – zwykle jest to skutek rozrzucania oleju (mgiełka) na koło kompresji (alternatywnie niedopiętego aktuatora turbo, czy padniętego DV, ale to już inny temat)
  • zwiększony pobór oleju – silnik go spala, w dolocie jest tłusto
  • dymienie po odpaleniu na biało z wydechu

Tak to wygląda po demontażu:

na zdjęciu totalna masakra -zawór nowy vs. stary w naprawdę fatalnym stanie

Jak wymienić odmę?

W związku z tym, że zawór znajduję się w kolektorze dolotowym będzie z tym dużo pracy, trzeba dostać się do głowicy, a więc zdemontować:

  • ECU – sterownik silnika
  • przepustnicę
  • wtryskiwacze benzynowe (opcjonalnie, ale demontaż daje lepszy dostęp)
  • EVAP
  • przewody, rurki i kable prowadzące do kolektora/czujników
  • jeśli są to wtryskiwacze LPG/część instalacji gazowej
  • odkręcić bagnet oleju
  • odkręcić wspornik kolektora – zadanie jest mocno utrudnione jeśli auto ma pompę SAI
  • w końcu zdjąć kolektor i wymienić uszkodzony/zużyty zawór
  • złożyć wszystko w odwrotnej kolejności, pamiętając o nowej uszczelce kolektora dolotowego, przepustnicy i momentach dokręcania (10Nm kolektor-głowica)

Jeśli to za dużo roboty – zapraszamy do kontaktu 🙂 Koszt zaworu odmy + uszczelki kolektora + uszczelki przepustnicy => 150zł. Koszt wymiany: bez LPG 150zł, z LPG 200zł, z SAI 250zł.

I na sam koniec – warsztatowa statystyka by fridaygarage.pl i saabtuning.pl => 60-70% przyjeżdżających do nas aut ma ten zawór już uszkodzony/wyeksploatowany.

Jedne puszczają mniej, inne bardziej, jeśli odma dopiero zaczyna delikatnie puszczać to nie trzeba jej wymieniać 'na już’, gorzej gdy zawór nie trzyma praktycznie w ogóle.. wtedy takie auto jest wykluczone z modyfikacji (a nawet eksploatacji) do czasu naprawy, bywały przypadki że wysuwał się bagnet oleju i tamtędy zaczęło go wyrzucać, ale to już ekstremum 🙂

1 thoughts on “Kilka słów na temat odmy w B207 – objawy, skutki, wymiana – PCV valve

  • Witam, czy przy wymianie odmy potrzebne jest posmarowanej uszczelki/oring jakimś specyfikiem, czy montuje się nowa bez żadnych dodatków?

Możliwość komentowania jest wyłączona.