Technicznie – mapy regulacyjne doładowania dla garetta GT20, mitsu 11TK3 oraz 14T

Dużo ludzi pyta jaka jest różnica w wydajności turbin z tematu – czyli wszystko co było seryjnie montowane w B207;

2002-2006 (początek) 1.8t i 2.0t było na GT2052S

2006+ 1.8t i 2.0t na TD04L-11TK3

Każde Aero, niezależnie od rocznika na TD04L-14T.

Może na rozgrzewkę piosenka o turbinach… haha 🙂 słuchamy od 35s

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=d4-1ASpdT1Y[/embedyt]

okay lecimy z tematem – pokażę załączniki, a dopiero później wyjaśnię czym to jest i o co w ogóle chodzi. To będzie nietypowa odpowiedź na typowe pytania.

Mapa regulacyjna stopnia wysterowania gruchy na turbo – GT20 vs 14T:

Mapa różnicowa (nałożone dwie powyższe) stopnia wysterowania gruchy na turbo – GT20 vs 14T:

Mapa regulacyjna stopnia wysterowania gruchy na turbo – GT20 vs 11TK3:

Teraz o co chodzi – jest to mapa która:

  • jako kolumny ma masy powietrza (900mg odpowiada około 290Nm, generalnie dzielimy masę przez około 3,1 dla uzyskania rzeczywistego momentu obrotowego na silniku).
  • jako wiersze mamy obroty na minutę.
  • jako wartość – procent wysterowania zaworu na gruszcze turbiny. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to procentowa ilosć spalin które muszą przejść przez turbinę (a nie bypassem) aby osiągnęła przy danych obrotach daną dawkę powietrza dla silnika.

Jeśli ktoś zakuma o co chodzi to odczyta sobie w łatwy sposób jak duża różnica jest między GT20 a 14T, jak niewielka do pewnych obrotów między GT20 a 11TK3 (poliftowa ma lepszą górę). 🙂

Dla ułatwienia – żądania dawki powietrza w seryjnych autach:

  • 1.8t w zakresie 2500-5000rpm około 700mg/c
  • 2.0t odpowiednio ok 800mg/c (100 więcej, to jest właśnie dodatkowe 30Nm jakie różni te silniki)
  • 2.0T Aero – nieco ponad 900mg/c
  • 1.8t/2.0t na stg1 – max ok 950mg/c, dalej opadamy w kierunku 800-850 przy 5500rpm
  • przykładowo dla 370Nm na turbo 14T będzie to około 1150mg/c (dlatego tam reskaluję regmapę)

Jak widać wynika z tego, że różnica w wydajności turbo Aero na kole 14T i seryjnej GT20 w górnym rejestrze obrotów jest kolosalna. Co zresztą oczywiste. Aha, w praktyce to jest mapa 'startowa’, zwykle nieco zbyt niska (lepiej przed adaptacją niedoładować niż przełądować, prawda?) do niej T8 robi sobie ciągle adaptacje więc wynikowo otwarcie WG będzie nieco inne, najczęściej większe.

Tak czy siak, moim zdaniem każde B207 powinno być przynajmniej na 14T 🙂