Bardzo częste pytanie, odpowiedzi jest w zasadzie kilka
Oficjalnie dokumentacja techniczna dozwala stosowanie tylko i wyłącznie olejów o lepkości 0W30 oraz 0W40, spełniających normę Long Life – GM-LL-A-025, z zaleceniem: Mobil 1 New Life 0W40.
I także oficjalnie zabrania stosowania olejów o lepkości innej niż '0W’ !! Chodzi oczywiście o ochronę silnika i turbiny przy rozruchu zimnego silnika.
Normę long life można olać, bo kto normalny wymienia olej co 30tys km?
Mobil 1 New Life 0W40 moim zdaniem jest bardzo dobrym olejem, dużo lepszym, pewniejszym wyborem niż często podrabiane i chętnie stosowane oleje Motula, czy Castrola (te z kolei zostawiają czerwy/brunatny nagar w silniku..) – potwierdzeniem niech będzie zrobienie na nim 130tys km 1.8t z LPG zmodyfikowanym do specyfikacji 404Nm 236KM, gdzie mimo naprawdę, naprawdę ciężkiej nogi z silnikiem nic się nie działo, nawet mimo jego przebiegu na poziomie 335tys kilometrów.
Druga odpowiedź jest taka że można jednak także stosować dobrej jakości oleje o innych lepkościach. Osobiście zawsze odradzam stosowanie 0W30/5W30 z uwagi na cienki film olejowy przy wysokich temperaturach, a już w szczególności przy ciężkiej nodze, lpg i wyższych momentach. Sprawdzone, dobre oleje na których te silniki zrobiły wiele dziesiątek tysięcy kilometrów w moich rękach to:
- Valvoline SynPower 5W40 – cena bardzo przystępna, a jakość naprawdę okay
- Valvoline MaxLife 5W40 – podobnie j/w
- Valvoline SynPower 0W40 – podobnie j/w
- Oleje 5W50 dla intensywnie eksploatowanych mocnych aut np. Valvoline VR1 albo Mobil Peak Life.
Wymiana co 8-max 12tys km. Wchodzi około 5.7 litra
Przy opcjach stg1 oraz stg2 rekalibruję funkcję wyliczającą zmiany oleju tak aby sugerowała je w zakresie 7500-15000km, zamiast seryjnych 10000-30000tys km 🙂