Jeśli mowa o 5-biegowym Aisinie AW55 (montowany w wersjach benzynowych z napędem na przód) to oficjalnie znosi 329Nm. Nie jest to więc ultra mocna skrzynia biegów, z wielkim zapasem.
Praktyka jednak pokazuje że skrzynie bez problemu na dłuższą metę przenoszą momenty rzędu 370Nm++
Przekładnie w dobrym stanie przenoszą 420+ Nm, zaś te słabsze potrafią czasem pokazać błąd P1743 – poślizg.
Oczywiste jest, że takie obciążenia znacznie skracają jej trwałość, warto pomyśleć o osobnej chłodnicy płynu ATF, bo fabrycznie mamy '2 in 1′, czyli wspólną z płynem chłodniczym silnika. Zdarzało się że komora pękała i płyny zaczynały się mieszać.
Na marginesie -po raz kolejny zaznaczam – do tej skrzyni lejemy tylko i wyłącznie MINERALNY olej Mobil 3309. Dokumentacja ZABRANIA stosowania olejów syntetycznych (ta skrzynia to stara konstrukcja) z uwagi na inną lepkość. Olejem syntetycznym jest np. chętnie stosowany Ravenol T-IV fluid. To błąd.
Co do mocy – jest to tylko pochodna momentu obrotowego i obrotów, np. 370Nm przy 5500rpm to 290KM
Warto dodać, że poliftowe skryznie tj. AW55-51SN mają mocniejsze niektóre podzespoły niż przedliftowe AW55-50SN i ogółem wytrzymują nieco więcej 😉
W wersjach XWD i dieslach 1.9 montowano TF-80SC czyli 'AF40′. Ta skrzynia oficjalnie przenosi 440Nm, w praktyce znacznie więcej, choć ma swoje wady.