Cześć,
Dziś będzie po krótce o 2-litrowych silnikach benzynowych jakie montowano w Saabach od 2002roku.
Tak więc były 3 wersje, bazujące na tym samym bloku i w zasadzie tej samej głowicy
- 1.8t B207E czyli wersja 'de-tuned’ 2.0t – o deklarowanej mocy 150KM i momencie obrotowym równym 240Nm
- 2.0t B207L które miało mieć 175KM oraz 265Nm
- 2.0T B207R o mocy 210KM i 300Nm momentu obrotowego
Porównując wersję 1.8t i 2.0t to.. te same silniki. 1.8t NIE JEST silnikiem o pojemności skokowej 1800ccm. To bardzo, bardzo częsty błąd, czy to na aukcjach aut czy na forach, czy przy doborze części zamiennych. 1.8t było wyłącznie oznaczeniem handlowym, które miało 'tłumaczyć’ czemu jest to tylko 150KM (patrz koncern VAG..?) Dziwnie wyglądałaby doładowana 2-litrówka o tej mocy, prawda?
JEDYNA różnica pomiędzy tymi motorami to limitery w ECU. Po prostu 1.8t to 'przycięta’ wersja 2.0t. Cały osprzęt jest IDENTYCZNY.
Nawet blok silnika jest taki sam, de facto nie istnieje blok B207E. Są tylko dwa = B207L (wybite Z20NEL) oraz B207R (wybite Z20NER). Co tylko potwierdza że B207E to taki wymysł 'detuned’ wersji 2.0t.
Dalej mamy silnik dostępny w wersjach 'Aero’ – oznaczenie 2.0T – zwracam uwagę iż jest to ’duże T’, co odróżnia ten motor od wersji 2.0t 175KM – ’małe t’. Pomiędzy tymi silnikami różnice sprzętowe już występują, a są to kolejno:
- Inna turbina – dla 'Aero’ TD04L-14T vs dla 1.8t/2.0t Garrett GT2052S (lub w poźniejszych latach także TD04L-11TK3)
- Wydajniejsze wtryskiwacze benzynowe Siemensa – 'zielone’ o nr #12790827 vs 'niebieskie o nr #12790825. Od 2007r. we wszystkich wersjach stosowano szare wtryskiwacze – niezależnie od wariantu mocowego (duży plus!).
- Inna głowica. A w zasadzie nie tyle głowica co wałki rozrządu o dłuższym czasie otwarcia, szczególnie różni się wałek wydechowy
- Inne pierścienie, ale to akurat pomijalny temat po przebiegach rzędu 200tys km 😉
- Obecność czujnika poziomu oleju w 2.0T – przy każdym odpaleniu sprawdzany jest stan oleju i ew. zgłasany komunikat o konieczności 'dolewki’
I to by było na tyle, a o modyfikacjach tych silników i podatności poszczególnych wersji będzie w oddzielnym wpisie 🙂 Można także poczytać sekcję 'tuning’ 🙂 Warto dodać że silnik 1.8t daje się 'odblokować’ do specyfikacji 2.0t, a więc zyskujemy dodatkowe 25KM i 25Nm 'na dzień dobry’.
Czyli posiadając 1.8t można bezpiecznie podnieść moc do +-180KM tylko samym „chipem”? 🙂
Dokładnie tak, nawet nieco więcej
Przyznam się szczerze – najpierw przeczytałem Twoje wpisy, a potem zakładkę „Tuning”. Teraz już wszystko wiem! 🙂
Tylko mam instalację LPG i niestety mam reduktor KME silver, chociaż gdy zakładałem instalację gaziarz mówił, że jest do 300KM ( może teraz robią lepszej jakości te reduktory? 🙂 ). Piszesz, że stg1 nie jest zalecana przy tym reduktorze, a czym się to objawia? Można spróbować, czy lepiej wymienić ten reduktor?
Serdecznie pozdrawiam! 🙂
Hmmm, jesteś pewien że do 300KM i jest to silver, a nie Gold?
Ogólnie jeśli parownik wymięka to objawia się to albo spadkiem ciśnienia gazu na jego wyjściu albo słabą termiką (problemy z odparowaniem LPG).
Przy stg1 i tym parowniku problem jest taki: zapętlają się wtryskiwacze benzynowe (niebieskie), instalacja gazowa robi więc (zwykle) to samo, czyli otwiera wtryskiwacze na max, ciśnienie parownika spada i są problemy z wysterowaniem LPG – z mieszanką powyżej 4-4,5tys obrotów. Sytuację ratuje trochę strojenie na AFR, ale gaz ma to do siebie że jest różnej jakości, o różnej temperaturze (zmiana gęstości), pod różnym ciśnieniem – więc nawet w momencie wystrojenia idealnie na AFR wcale nie jest pewne że będzie okay kiedy zrobi się cieplej/zimniej/zatankujesz inny gaz itd. Po prostu przy długich czasach wtrysku brakuje miejsca (zapasu) na korekty.
Prawdę mówiąc zrobiłbym inaczej – parownik zostawił, ale wymienił wtryski benzynowe 😉 to da lepszy efekt – brak zapętlenia benzyny = zapas dla regulacji/korekt LPG. Można wtedy ustawić wyższe ciśnienie na reduktorze, skracając tym samym czasy wtrysków LPG i zostawiając zapas na korekty po temperaturze/ciśnieniu itd. Do zapętlenia benzyny nie dojdzie więc z założenia jest to sytuacja o wiele lepsza dla sterownika LPG.
Muszę się dowiedzie u gazownika jaki to jest, bo w książeczce nie mam wpisane. Czytałem, że jest też Silver do 244 KM.
A jaki jest orientacyjny koszt wymiany wtrysków na mocniejsze?
A jak rozpoznać po gołym słupku silnik b207r od b207l ? Gdzieś jakieś nr wybite, może większe kanały dolotowe wydechowe ( ile mm, tak by jadąc z suwmiarka do sprzedającego moc to zmierzyć).
Czy jest sposób na odróżnienie silnika bez wtrysków turbiny itd tylko goły słupek bez ściągania głowicy?
Oczywiście że tak. Kod silnika jest wybity w okolicach filtra oleju. Po latach ledwo widoczny ale jakby oczyścić to da się odczytać. Będziw napisane Z20NEL lub Z20NER