Cześć, chyba jeszcze nie było żadnego wpisu na temat audio w saabach, a korzystając z okazji że ostatnio znów miałem okazję rozbudowywać to pocykałem pare fotek, co by i mi kiedyś było łatwiej (pamięć ulotna), jak i Wam, może komuś jakkolwiek pomogę 🙂
Do poczytania o wersjach systemu nagłośnienia:
- http://z90.pl/saab/pdf/Broszury/SAAB_Wyposazenie_i_Dane_Techniczne.pdf
- https://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/saab-9-3-informatie/audio
Wpis dotyczy przejścia z konfiguracji 7 głośników na 13 głośników, czyli dokładamy:
-2 tweetery w deskę po bokach
-2 duże jaja 6×9″ w tylną półkę
-2 tweetery w tylną półkę.
Od razu zaznaczę, że statystycznie wersje Arc, Vector i Aero mają całą instalację już przygotowaną, zaś w wersjach Linear zwykle brak wiązek i o-busa (światłowodu).
Wpis jest na bazie wersji Vector Sport Sedan 2004 🙂
Na start zaznaczam też, że nie będę opisywał jak rozbiera się kostkę ze światłowodem, czy odkręca śruby 🙂 chyba każdy kto się za to bierze sam raczej wie że moduły w saabie jeśli chodzi o światłowód mają zawsze wejście i wyjście, czyli jednym światłowodem sygnał wchodzi, drugim 'wraca’. To wiele ułatwia 🙂
Zestaw do rozbudowy powinien zawierać:
- AMP2 z ramką czyli wzmacniacz do bagażnika, często zawiera też Navi, nam jest ona zbędna bo i tak map na PL brak 🙂
- lewy płaski boczek bagażnika, który przykryje potem AMP2
- wiązkę zasilającą AMP2
- wiązkę od REC poprzez lewy tylny słupek C do półki z 4 (tak, czterema) kostkami zasilającymi głośniki
- głośniki
- śruby !!
Upewniamy się że mamy takie oto części instalacji:
- zdejmujemy plastikową osłonę przy podstopnicy/dźwigni otwierania maski. Tam powinien być ukryty dodatkowy 'ślepy’ światłowód – jest trochę głębiej, po lewej stronie, końcówka schowana w zwykle niebieskiej izolacji
- odkręcamy fotel kierowcy (TX 45 czy 50mm – nie pamiętam) i odkręcamy/odpinamy wzmacniacz AMP1, podnosimy wykładzinę, tam także powinien być dodatkowy światłowód, również schowany w taśmie, idący od tyłu auta
- sprawdzamy czy w bagażniku mamy dwa światłowody oraz taką kostkę zasilającą jak na foto
Warto zapamiętać początek i koniec tych dodatkowych światłowodów które mamy w aucie.
- Jeden z nich to odcinek AMP2-AMP1 (czyli z tyłu auta do wzmaka pod fotelem). On nam zasili AMP1
- Drugi z nich to odcinek od kostki przy nogach kierowcy do AMP2 (czyli 'przez całe auto, na tył’). On nam zasili AMP2
Jeżeli wszystko jest to możemy śmiało zacząć działać, możemy jedynie upewnić się co do odcinków światłowodów świecąc w jeden z końców latarką, wtedy na drugim końcu pojawi się światło 🙂
Najpierw zbudujmy sobie instalację głośnikową
Operacje do wykonania z przodu:
- montujemy dwa dodatkowe tweetery w deskę – zdejmujemy kratki (podważamy), wyciągamy fabryczne głośniki i tam przelotowo podłącza się tweeterki
Operacje do wykonania z tyłu/półka:
- kładziemy fotele tył na płasko
- demontujemy osłony słupków C z tyłu, po obu stronach – zaślepka z napisem 'airbag’ i nasadka 10mm
- demontujemy tylną półkę – trzyma się na 3 spinki
- odkręcamy fabryczne dwa głośniki i wypinamy z nich wiązkę, następnie wypinamy ją z zatrzasków/podnosimy
- wiązka która zasila głośniki idzie dalej w kierunku słupka C lewy tył, gdzie mamy do odpięcia dwie kostki 'szarą’ i 'czarną’ i idzie dalej w kierunku modułu REC, do którego jest wpięta szeroką kostką.
- Całą tą wiązkę podmieniamy na 'nową’ z zestawu, wyglądać powinna bardzo podobnie tyle że może mieć jeszcze dodatkowo światłowód do telefonu w półce (w naszym przypadku zostanie niewykorzystany) i oczywiście dodatkowe kable zasilające duże głośniki
- podłączamy głośniki i tweetery, również są przelotowe podobnie jak w przypadku przednich (czyli mamy 6 głośników, ale z wiązki zasilają je 4 kostki)
- wpinamy się nowa wiązką do modułu REC
Przechodzimy do przełączenia AMP1 i jego o-busa (światłowodów).
Schemat fabryczny/do tej pory:
światło wychodzi z ICM (radia) i trafia do kostki przy nogach, skąd idzie najpierw na AMP1 pod fotel, a potem wraca z AMP1, powrotem do kostki przy nogach, dalej CD/zmieniarkę/EHU i znów do radia (ten fragment już nas nie interesuje).
My musimy zrobić tak aby światło z radia najpierw szło na AMP2, a potem wracało przez AMP1 i dalej tak samo jak było. Czyli dokładamy w szeregu AMP2. Skupcie się, jak to zrozumiecie to naprawdę będzie prościej.
- w związku z tym rozbieramy kostkę ze światłowodem przy AMP1 (pod fotelem). W jednym ze światłowodów będzie czerwone światło z radia – w tym wypadku w kierunku 'do AMP1′. ten światłowód musimy wypiąć, a w jego miejsce wpiąć ten dodatkowy, który idzie od tyłu, z AMP2. Czyli AMP1 przestaje być zasilanie 'radiem’, a staje się zasilany AMPem 2 (póki co tam nie zaświeci jeszcze). Wpinamy kostkę, podłączamy AMP1, stary światłowód zostaje pusty, niepodpięty. Temat powrotu światła mamy załatwiony
trochę tam syf 🙂 światłowód z czarnym kapturkiem ma być teraz wejściem w kierunku 'do AMP1′, zamieniamy
Przechodzimy do 'nóg kierowcy’
- Rozbieramy tą oto kostkę, w której musimy przepiąć zasilanie z zasilania AMP1 na zasilanie AMP2
- Czyli podobnie jak pod fotelem tu także musimy zamienić tylko jeden światłowód. Ten w którym świeci czerwone światło od przodu samochodu jest tym zasilającym do tej pory AMP1. Zresztą są tam narysowane strzałki dla ułatwienia pokazujące kierunek komunikacji 🙂 Światło teraz musi zasilać AMP2, a więc iść w dodatkowy światłowód który udało nam się zlokalizować z tyłu. Zamieniamy, składamy do kupy. Sprawdzamy czy w jednym ze światłowodów z tyłu świeci na czerwono – powinno. Ten drugi, 'ciemny’ będzie rzecz jasna powrotem z AMP2, czyli zasilaniem AMP1. Rozumiecie ? 🙂 Pewnie za bardzo komplikuję.
dodatkowy światłowód ma być teraz wejściem światła do AMP2, czyli ma w niego wchodzić czerwone światło od przodu samochodu i iść nim na tył. Podważamy srebrną blaszkę, a potem kostki z boku malutkim płaskim wkrętakiem
Dołączamy wiązkę elektryczną i światłowód do AMP2, światełko czerwone w kierunku wejścia, do AMP2, puste w kierunku wyjścia. Składamy tą kostkę do kupy.
na foto zasilanie elektryczne AMP2. Ten fragment plus dwa światłowody = cała kostka której potrzebujemy. Wsuwa się od boku
Podłączamy, próbujemy włączyć radio/ICM. Jeśli kierunki komunikacji są zachowane to wszystko powinno zagrać nawet bez aktywacji TECHem2.
Oczywiście warto to zrobić (dodać AMP2 i zaprogramować audio jako Prestige 300), bo jakość dźwięku może iść jeszcze bardziej na plus, zmienią się nastawy wbudowanego korektora/equalizera.
A co jeśli nie działa? Upewniamy się, że mamy bezpieczniki:
-po lewej w desce numer F14 wartość 20A
-w REC (moduł z tyłu w bagażniku) bezpiecznik nr 22 wartość 30A
-pod maską F25 wartość 20A
Upewniamy się też że nie pochrzaniliśmy kierunków o-busa. Schemat teraz ma być taki:
kostka przy nogach -> wyjście bezpośrednio na tył/AMP2 do wejścia w AMP2 -> wyjście z AMP2 do wejścia AMP1 -> wyjście AMP1 do kostki przy nogach. Dalej nie ruszamy!
Miłego odsłuchu 🙂 Jak to gra? Zdania są podzielone, ale na pewno dźwięku jest duuuużo więcej niż przy konfiguracji 7 głośnikowej i pięknie jedzie się w trasie wieczorami, czuć że moc sytemu wzrosła, choć do bose w polifcie i tak trochę brakuje 🙂