Na początku produkcji, w latach 2002-2004 w saabikach montowane były pompy powietrza wtórnego, w jakim celu? Dla poprawy jakości spalin oczywiście, ale także szybszego rozgrzewania silnika.
W wielkim skrócie układ działał tak, że pobierał powietrze poprzez filtr i tłoczył je do wydechu, a jednocześnie ecu zwiększało dawkę paliwa – w efekcie wg. wskazań drugiej sondy lambda nie było zbyt bogato, silnik przepalał większą ilość benzyny i tym samym szybciej rozgrzewał się – zarówno on sam jak i towarzyszący mu katalizator.
Niestety, z czasem pompy padały, główną przyczyną było uszkodzenie zaworu sai. Skutkuje to zaświeceniem kontroli check engine. Zwykle pojawia się któryś z błędów:
- P0410 – Secondary Air Injection System Malfunction
- P0411 – Secondary Air Injection System Incorrect Flow Detected
- P1413 – Secondary Air Injection Pump Relay Open Circuit Short To Ground
- P2257 – Secondary Air Injection System Control „A” Circuit Low
Układ można oczywiście naprawiać, jednak prościej i lepiej go po prostu wyłączyć…
Jakie są tego konsekwencje?
- zniknięcie kontrolki check engine
- minimalnie, ale to minimalnie dłuższe rozgrzewanie silnika
- brak dźwięku odkurzacza spod maski po porannym odpaleniu 🙂
I to w zasadzie tyle… Wyłączenie zajmuje mi kilka minut 🙂
Jak wyłączyć SAI?
Witam.Czy trzeba po wyprogramowaniu sai demontować pompę i zaślepiać otwory i wężyki ?
Witam, cały system może pozostać na swoim miejscu, wolna wola. Jednak jak coś jest zbędne to warto wymontować, najważniejsze aby zachować szczelność – nie ruszać od srebrnego zaworu z 'okrągłym deklem’ w stronę kolektora wydechowego, resztę można wyrzucić (pompa + zasilanie od filtra – zaślepić filtr)