Dzień dobry,
Przykra wiadomość – opisywanego poprzednio mojego saabika także dopadł typowy problem z ECU. W zasadzie spodziewanie – bo prędzej czy później musiało tak się stać 🙂 Ale czemu akurat dziś?
Pacjent: MY03 2.0t z ECU part number: 55352571 (informacja kluczowa). To samo dotyczy ECU z nr: 55352688 i z pewnością innych także..
Objawy: od kilku tygodni szalejące korekty paliwowe – zwykle dodatnie, STFT nawet pod +20% jak tylko zaczyna ładować turbo (MAP >100), dopóki pracuje w podciśnieniach korekty oscylują wokół zera, jakiś czas temu błędy przepustnicy P0638 lub P0101 (przepływomierz), które samoistnie znikały i powracały.
Sterownik wchodzi w tryb (BARDZO..) awaryjny, na tyle że rozpędzenie do 70km/h zajmuje dobre 2 minuty, zgłasza błędy:
- P0606 (ECM internal fault)
- P0638 (błędy sterowania przepustnicą)
- czasami także P1681 lub P1682
EDYCJA – znam kilkadziesiąt przypadków, gdzie sypiące się ECU dla odmiany generowało błędy:
- P0201, P0202, P0203, P0204 – a więc coś nie halo z wtryskiwaczami
- P0245 – zaworek przy przepustnicy
EDYCJA2 – a także wiele przypadków, gdzie ECU wyrzucało błędy:
- P0340 – czujnik położenia wału (podmiana nic nie daje)
- P0033 – zawór bypass na turbo
EDYCJA3 – przypadki gdzie ECU wyrzucało błąd:
- P0601 – suma kontrolna oprogramowania
EDYCJA4 – przypadki gdzie ECU pokazywało błędy:
- P0686
- P0687
- P0691
- P0693
- P1682
Jak widać sterowniki padają na kilka typowych sposobów. Powyższą listę systematycznie uzupełniam, najczęściej jednak są to dwa pierwsze przypadki czyli błędy układu sterownia przepustnicą lub wtryskiwaczami.
Silnik w przypadku błędu P0606 i P0638 na wolnych obrotach może pracować tak:
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=iBnxDyT9aqI[/embedyt]
Wykazuje się także.. kompletnym brakiem mocy
W przypadku innych usterek będzie to gaśnięcie, nieodpalanie (szczególnie na gorącym silniku), dymienie lub utrata mocy.
Jedyne sensowne rozwiązanie to wymiana ECU, koszt na dzień dzisiejszy ok 500zł + programowanie.
EDIT: styczeń 2019r – jest coraz mniej używanych, sprawnych sterowników.. aktualnie ceny kształtują się na poziomie 600-700zł..
EDIT: wrzesień 2020r – aktualnie ciężko znaleźć ECU w cenie poniżej 900zł. To tylko pokazuje że popyt przewyższa podaż.
Niestety, nie znam przypadku aby ktoś naprawił padnięty sterownik, może dlatego że główny problem to sama jego rozbiórka i konstrukcja wewnątrz – bardzo łatwo uszkodzić taśmę łączącą.
Potrafię zaadaptować sterownik nawet z polifta do przedlifta lub odwrotnie. Mimo innej przepustnicy. Obecność lub brak pompy SAI także jest bez znaczenia 🙂
Warto dodać że czasami powyższe problemy spowodowane są zaśniedziałymi/skorodowanymi stykami w kostce zlokalizowanej gdzieś pomiędzy (pod) akumulatorem a lampą po stronie kierowcy – konektor H42-2 – i trzeba to koniecznie sprawdzić. Czasem faktycznie może być też winna przepustnica, czy problem w wiązce, jednak zdecydowanie rzadziej.
Najlepsze wyjście to podmiana na próbę i wszystko staje się jasne.
PS. Co jakiś czas mam w ofercie (klik) sprawdzone sterowniki do 9-3, wymianę można połączyć z stg0/stg1 🙂 jak np. w tym przypadku
EDIT: do wpisu jest update pod linkiem: Padające sterowniki silnika w 9-3 B207 / Z20NET – lista typowych błędów
” No i to by było na tyle. Aha warto dodać że czasami powyższe problemy spowodowane są zaśniedziałymi/skorodowanymi stykami w kostce zlokalizowanej gdzieś pomiędzy (pod) akumulatorem a lampą po stronie kierowcy, ale to rzadkość.”
Nie jest to rzadkością. W 30% przypadków pomaga wyczyszczenie konektorów H42-2, które znajdują się pod obudową akumulatora na podłużnicy. Umiejscowienie ich sprawia, że styki rdzewieją albo dostaje się masa piasku. I jest to nagminne gdy ktoś nie posiada np. osłony silnika.
Warto zacząć sprawdzanie od tego bo na prawdę zakup środka do czyszczenia styków kosztuje do 10zł, a cała operacja trwa 10-15 min. Dodatkowo błędy te często pojawiają się przy padającej przepustnicy lub jak jest brudna.
Wszystko fajnie opisane, ale warto wspomnieć o rzeczach, które wymieniłem bo dopiero po sprawdzeniu tych elementów kierować się powinniśmy w stronę ECU.
Bo mimo wszystko 30% to nie rzadkość, a jak do tej pory pomogło w niejednym SS.
Witam saab2.0 turbo 2007rok uszkodzony sterownik silnika.Tu moje pytanie czy moge prosic jakis kontakt gdzie moge wyslac sterownik do naprawy?
Witam! Ogólnie rzecz ujmując tych sterowników się nie naprawia… Można próbować w firmie Vayer w Ciechanowie, ale wychodzi to drożej niż wymiana na drugi, a i rzadko udaje się naprawić.
Witam, czy posiada Pan sterownik do 1.8t 150km. Jaka była by cena z programowaniem. Saab 9-3 1.8t 2003r.
Witam, czy posiada Pan sterownik do saab 9-3 1,8t 2003r. Jaka byłaby cena za sterownik z programowaniem.
Witam! tak, 600zł ECU 55353231 + 100zł wymiana/programowanie. W pakiecie z stg1 1000 🙂
Kolego a co powiesz jak stał nie palony kilka miechów teraz nie odpala nie łaczy się z kompem, kręci, paliwo na listwie jest i pompa pracuje a nie odpala nawet zreszta z popychu ( z liny tez nie pali ) rece mi opadaja jedyne co zauwazylem to ze kluczyk przestal otwierac i zamykac drzwi z pilota czy moze miec to jakis zwiazek ???
Prawdopodobnie zaśniedziały masy i ecu nie dostaje zasilania 🙂 miałem tak dwukrotnie
macie sterowniki
To pytanie, stwierdzenie?
Kamil, a jeżeli auto po strojeniu na stg1 w polificie w Turbo LPG wywala raz na 200- 300 km błąd P0606? Kwestia korekty softu czy też powoli pada ECU? Mam do nich trochę daleko i zanim będę dzwonił, chciałbym podpytać czy np. jakimś „ustawieniem” mapy można ten błąd niechcący wywołać.
Jeśli przed strojeniem problemu nie było to mało prawdopodobne żeby tak nagle padło ECU. P0606 może wywołać każdy, dowolny błąd logiczny w software, wychodzenie poza limitery/zakresy itd, patrząc na ich pracę to także wgranie nieodpowiedniego do danego auta (rocznik modelowy) pliku itp 🙂 Możliwości jest mega dużo