Dzisiaj będzie krótko o błędzie P0244, który jest zmorą saabów z pierwszych lat produkcji.
Co on oznacza? Trionic wykrywa nieprawidłową pracę zaworu ciśnienia doładowania – tego przy turbo = Pierburg #12787706
Przyczyny jego występowania są trzy:
- Nieszczelności – zmurszałe przewody ciśnieniowe/podciśnieniowe, brak obejmy docikającej przewód itp
- Zawór faktycznie jest uszkodzony przez co turbo niedoładowuje lub przeładowuje i występują charakterystyczne szarpnięcia, 'dziury w gazie’, utraty mocy.
- Zawór jest sprawny, ale usterka co jakiś czas powraca. Dlaczego? problemem jest błąd w oprogramowaniu sterownika który powoduje pokazywanie tego – fałszywego – alarmu oraz redukcję doładowania!
W 2008 roku (dopiero!) wyszła aktualizacja która wniosła poprawkę (i kilka innych mniej istotnych w naszych warunkach klimatycznych), a opis tego update wygląda następująco:
Błąd ujawnia się w szczególności w wersjach z wyższym ciśnieniem doładowania albo tych po mocniejszych modyfikacjach, dlatego też przy edycji softu sterownika warto robić upgrade 😉
Swoją drogą w ogóle powinno się podjechać do ASO i zlecić upgrade poszczegółnych modułów, przykładowo do automatu w Saabie także jest istotna poprawka wydana w 2005r, która rozwiązuje problem znany jako '1st gear rev hang’ i 'przeciąganie’ przy zmianie biegów 2-3 i 3-4, ale o tym będzie kiedy indziej..
Ciekawostką jest fakt że pod pokrywą silnika, w okolicach przepustnicy występuje bardzo podobny zaworek, który w przypadku awarii nierzadko jest wymieniany na identyczny jak przy turbo (końcowka nr ’06) – to błąd – powinien być inny, także Pierburga, ale z nr: #55354158 – warto sprawdzić to w pierwszej kolejności, jeśli sporadycznie powraca P0244 lub P0245
Podziękowania dla Mateusza P. z czarnego Aero. Twoje autko pomogło mi potwierdzić związek (mniej lub bardziej luźny) występowania błędu z wersją softu w ECU 😉
cześć, czy ten zawór można samemu bezproblemowo wymienić? 😉
Oczywiście, prosta sprawa
zmUrszale, nie zmórszale 🙂
dzięki 🙂 poprawione