Hej, wielokrotnie spotykam się z tym błędem w saabinach, tak więc wpada dziś kolejny wpis który – mam nadzieję – komuś pomoże 🙂
A więc od początku, do 'strony zimnej’ turbiny dokręcony jest zawór dv – dump valve, nazywany także zaworem 'bypass turbo’. Zawór ten występuje zawrówno w turbinach GT20 jak i tych od MHI/Mitsubishi, odrobinę różnią się jednak konstrukcyjnie, znaczy to tyle iż nie są zamienne.
Zawór ten dokręcony jest zwykle na 3 śrubki torx, a jego działanie polega na upuszczaniu nadmiarowego ciśnienia doładowania spowrotem przed turbinę. Nie mylić z zaworem 'Blow off’ – funkcjonują podobnie, jednak blow off upuszcza ciśnienie do atmosfery. Pozwolę sobie zacytować autokult.pl:
Za sterowanie DV’a odpowiada sygnał płynący z kolektora dolotowego (podciśnienie/nadciśnienie). Zawór ten zazwyczaj pozostaje w pozycji otwartej zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym, podczas jazdy ze stałą prędkością, jak i przy zamkniętej przepustnicy. DV jest obiegiem zamkniętym więc nie wpływa to negatywnie na pracę silnika. Jedynie podczas przyspieszania samochodu, zawór DV zostaje zamknięty i musi wytrzymać maksymalne ciśnienie doładowania.
Rzecz polega na tym, że w zaworach tych występuje gumowa membrana, która po latach jego pracy parcieje i pęka, przez co zawór przestaje działać prawidłowo, a auto wyrzuca błąd 'P0033′.
Tutaj przykład jak wygląda uszkodzony zawór z turbiny GT20, montowanej w rocznikach MY2003-2005 w wersjach 1.8t i 2.0t
Jak widać membrana zaworu ma małe pęknięcia 'na zgięciu’. Tam gdzie pracuje najbardziej, to trochę jak np. zawieszenie pneumatyczne (poduszki) w ciężarówkach – gdzieś jest ta granica wytrzymałości/trwałości.
Jeśli chodzi o objawy usterki – jeszcze przed wyrzuceniem błędu, głównie jest to:
- spadek mocy, w szczególności w zakresie 2-3tys rpm, tzw 'słaby dół’ (KLIK)
- poszarpywanie przy przyspieszaniu
- odłączanie turbiny, wchodzenie w tryb awaryjny
Uszkodzony zawór trzeba wymienić, nie polecam klejenia i innych druciarskich napraw; problem w tym, że nowe kosztują kilkaset złotych – można szukać w serwisie volvo, czasami jest taniej niż do saaba 🙂 – z kolei używane są w stanie najprawdopdoobniej podobnym do naszego zepsutego, więc kiepawo…
Jednym z rozwiązań jest zastąpienie fabrycznego zaworu czymś co produkuje bydgoska firma properfekt – mają w ofercie zaworki typu tłoczkowego, a więc o nieco innej budowie – wykluczającej możliwość pękania membrany, ponieważ… jej po prostu nie ma 🙂
Stosowałem już kilkukrotnie ten zamiennik zarówno w turbinach mitsubishi, jak i gt20 i spisuje się on bardzo dobrze. Jest o wiele trwalszy, co wprost wynika z zastosowanej konstrukcji – tłoczkowy, do tego daje trochę inny dźwięk przy upuszczaniu ciśnienia (na plus).
Zawory pasują w zasadzie plug & play – zwracam uwagę że występują dwa różne, w zależności od turbiny, natomiast cenowo wygląda to znacznie lepiej; nowe są w cenie około 250zł, dostępne chociażby na alledrogo. Zawór jednak może sporadycznie także wyrzucać błąd P0033 – zdarzało się raz na kilkaset km, a więc w serii nie wystarczy tylko zamontować i jeździć dalej. Przyczyna? konstrukcja tego typu ma też drobną wadę; jest nieco powolniejszy niż seryjny, sterownik silnika to wyłapuje.
Ale i na to jest sposób, ponieważ w ECU SAABa da się zmodyfikować funkcję testującą jego pracę, w taki sposób aby błąd nie występował (zawór jest oczywiście nadal testowany, i gdyby się zepsuł to błąd wyświetli), jest to po prostu kwestia ustawienia odpowiednich kryteriów diagnostyki/odpowiedniego limitu/odchyłki.
A na koniec mały bonus dla moich klientów:
Mniej więcej od stycznia tego roku w każdym stg1/stg2 uwzględniałem możliwość zastosowania w/w zaworu, tak więc jeśli padnie seryjny można śmiało montować properfekt, ECU jest już przygotowane do pracy z takim dv 🙂
UWAGA: warto dodać iż nie zawsze P0033 oznacza na 100% usterkę dv ! przed wymianą należy przede wszystkim sprawdzić szczelność wężyka który do niego prowadzi – aż od zaworu przy przepustnicy.
PS. Fabrycznie ma zamontowaną sprężynę w środku, ta dodatkowa w pudełku jest zbędna – pod dużo wyższe doładowania np. w silnikach diesla. Często o to pytacie.
Pozdrawiam
EDIT: Pod linkiem SKLEP/Aukcje na górze strony wystawiam nowe zawory properfekt + usługa programowania takiego zaworu w ECU aby uniknąć błędu P0033 + bonus dla posiadaczy 1.8t 150KM 🙂
W zestawie występują 2 sprężyny. Czyżby druga jest do wyższego doładowania?
Teoretycznie tak, natomiast ta zamontowana seryjnie w zupełności wystarcza nawet do doładowań ponad 1.3bar 😉 można poeksperymentować
Ja właśnie ma ten drugi typ i nigdzie nie mogę go kupić… ma ktoś może jakąś propozycje???
Pozdrawiam
Hej, po montażu zaworu wywala mi Limited Performance i niestety turbo 11T nie ładuje. Jakiś błąd w montażu czy, tak jak jest wpisane w tekście, trzeba go zaprogramować inaczej w ECU?
Hej, bez zaprogrwamowania w ECU będzie wywalać błąd. To nie jest opcja, to jest konieczność 😉 Natomiast co do montażu i błędu – upewnij się że ten jest szczelny, może uciekła jakaś uszczelka