Hej!
Kolejny wpis typu 'aby żyło się łatwiej’, dostaję masę pytań czym różnią się wersje w zależności od rocznika oraz co można/trzeba zmienić aby osiągnąc więcej z 1.8t/2.0t
Wszystko sprowadza się do zapoznania z fabrycznym osprzętem montowanym w poszczególnych wersjach i zrozumieniu że jeśli chcemy zrobić np. z 1.8t 240KM należy ten osprzęt zapożyczyć z wersji B207R i/lub poliftów lub pójść jeszcze o krok dalej montując np. hybrydowe turbo 16T/18T itp.
Zacznijmy może od podziału na 'przedlifta’ i 'polifta’/’półlifta’. Interesuje nas w tym wpisie wyłącznie to co pod maską, nie skupiam się na innych różnicach jak lampy, deska rozdzielcza itp.
Przedlift – to auta produkowane w latach 2002-2006.
Półlift znany także jako 'międzylift’ – auta z nowsza deską rozdzielczą, ale jeszcze ze 'starą przedliftową budą’, głównie z przełomu roczników 2006/7
Polift -auta produkowane od rocznika 2007, z nowszą karoserią i nowszą deską rozdzielczą.
osprzęt pod maską, dla międzylifta i polifta jest taki sam, co oznacza że 'silnikowo’ mamy tak naprawdę dwie opcje.
A poniżej takie małe zestawienie w tabeli dla poprawy czytelności.
PRZEDLIFT – 1.8t 150KM oraz 2.0t 175KM:
- turbosprężarka Garrett GT2052S – maksimum jej możliwości to ok 360Nm w wąskim zakresie obrotów i 215KM jeśli jest w stanie przynajmniej dobrym – po tylu latach wątpliwe.
- wtryskiwacze niebieskie – kres możliwości to ok 200KM (pełne, stałe otwarcie czyli ’zapętlenia’)
Czynnikiem limitującym moc jest rzecz jasna najsłabszy podzespół pod maską. W tym przypadku wtryskiwacze benzynowe.
Co ważne od około połowy roku 2005 montowano lepsze turbosprężarki, takie same jak w niżej opisanym polifcie, czyli TD04L-11TK3.
Oznacza to, że jeśli zmienimy same tylko wtryski zyskujemy nieco możliwości 🙂 szczególnie w przypadku 11TK3 (potencjał na realne 220KM).
POLIFT – 1.8t 150KM oraz 2.0t 175KM:
- turbosprężarka Mitsubishi TD04L-11TK3 – maksymalnie do ok. 225KM
- wtryskiwacze szare – czyli do max 260KM, zapętlają od ok 225KM. Od 2007r każda wersja, w tym Aero miała takie same wtryskiwacze.
- luźniejszy kolektor wydechowy (zyskujemy trochę w zakresie 5200+ rpm)
- niektórzy twierdzą że odrobinę luźniejszy wydech
POLIFT oraz PRZEDLIFT – wersje z silnikami B207R 2.0T 210KM:
- w każdej wersji niezależnie od rocznika występowała turbosprężarka TD04L-14T, której potencjał to (realne) ok. 250KM
- w każdej wersji występowały wydajniejsze wtryskiwacze benzynowe (tj. zielone w przedliftach, szare w poliftach – te same jak w 1.8t/2.0t), czy szare czy zielone – różnica w wydajności jest marginalna.
- w każdej wersji niezależnie od rocznika występowały ostrzejsze wałki rozrządu, które dają nieco więcej 'górą’, kosztem dołu.
- w każdej wersji był montowany luźniejszy wydech (względem 1.8t/2.0t) – jednak różnica zaczyna się dopiero ZA tłumikiem środkowym
- montowano luźniejszy kolektor wydechowy od 2007r (polift) – taki sam jak w poliftowych 1.8t i 2.0t
Tańsze turbo 14T z volvo, jakich pełno na allegro NIE pasują do 9-3. Jest inna flansza – często o to pytacie.
Garrett i turbosprężarki mitsubishi mają inne linie olejowe i 'wodne’ – inne kształty/długości, więc zmieniając turbo z GT20 należy także zmienić linie. Wyjątkiem jest sytuacja gdy zmieniamy z 11TK3 na 14T – linie są takie same, zostają stare.
Rozpiska na poszczególne stg i wymagany oraz opcjonalny osprzęt będzie w drugiej części tego wpisu, już wkrótce, a tymczasem samemu można wyciągnąć kilka wniosków 🙂
Zaciekawił Cię temat wtryskiwaczy? pod tym linkiem znajdziesz dużo więcej informacji:
Ciąg dalszy nastąpi 🙂
Śledzę ten blog od kilku miesięcy, a już dowiedziałem sie wiecej niż przez sześć lat z polskich for o Saabie. Encyklopedia informacji o SAABIE od strony technicznej.
Genialne.
darmowa kopalnia wiedzy warta dużo…
dzięki 🙂