Hej,
ostatnio często na grupie wsparcia technicznego – na którą serdecznie zapraszam – link: https://www.facebook.com/groups/saabtuning – poruszany był temat wzmocnionego sprzęgłą do B207. Ten wpis powstaje aby zebrać informacje w jednym, łatwo dostępnym miejscu 😉
A więc tak – jeśli sprzęgło się ślizga to znaczy że nie jest już w stanie przenieść momentu obrotowego na skrzynię i dalej na koła – efekt? dociskasz gaz, obroty idą w górę a prędkość nieproporcjonalnie mniej – efekt trochę jak w skrzyni CVT 🙂 czasem zdarzają się lekkie uślizgi przy 'początku końca’, jak sprzegło już zupełnie nie ogarnia to daje się wyczuć specyficzny gryzący zapach 🙂
Ogółem seryjne sprzęgła nie są zbyt mocne, typowo problemy zaczynają się od około 350Nm wzwyż, zarówno dla 5-biegowych, jak i 6-biegowych. Niektórzy obijają tarczę sprzęgłową w kevlar i jeżdżą dalej, pozostawiając seryjny docisk. Można i tak, tyle że to właśnie docisk jest tutaj problemem – jest (względnie) słaby dla większych momentów. Rozwiązaniem jest montowanie innego docisku/zestawu sprzęgła.
Na początek rozpoznajemy po nr VIN jaką wersję skrzyni posiadamy, można skorzystać np. ze strony saabparts:
portal wymaga rejestracji, po czym będziemy mogli sprawdzać wyposażenie/konfigurację auta itd.
Gdzieś w połowie jest informacja na temat skrzyni, ja poniżej tylko rozpiszę sensowne opcje dla danego typu
Skrzynia FM57, czyli tzw. 'długa 5′, – około 2000rpm @ 100km/h na ostatnim biegu, przełożenie główne i=3.82
Występowanie: 90% wersji 1.8t 150KM, jedynie na samym początku produkcji przy 1.8t czyli B207E występowały też FM55, ale to rzadkość. Jeśli FM57 to zawsze z kołem jednomasowym 🙂
Mocniejsza opcja:
- zostawić seryjną tarczę 'ze sprężynkami’ – obić kevlarem
- docisk z B235 – nr docisku #3082307731 + 3 tulejki/kołeczki 6-8mm do koła zamachowego, gdyż seryjny docisk ma kołki 6mm, a w/w docisk otwory 8mm
- lub droższy docisk ze starego diesla 3.0 tid – LUK #124 0314 10 – p&p, ale nie sprawdzaliśmy takiej opcji na aucie
- wysprzęglik nr #24422062, może być np. FTE albo Valeo
- olej MTF 0063 lub np. Ravenol MTF-1, wlewamy 1.9l
Takie sprzęgło powinno z powodzeniem przenosić przynajmniej 450Nm.
Skrzynia FM55, czyli tzw. 'krótka 5′, – około 2000rpm @ 90km/h na ostatnim biegu, przełożenie główne i=4.05
Występowanie: wersje 2.0t i 2.0T czyli 175KM i 210KM. Zdecydowana większość z kołem dwumasowym, czasami trafiały się z jednomasowym. Rzadko, ale ta skrzynia mogła być też montowana w pierwszych 1.8t. Jeśli siedzi jednomasa to analogicznie jak dla FM57, jeśli typowo-dwumasa to jak poniżej:
Mocniejsza opcja:
- seryjna tarcza jest bez 'sprężynek’ (bo tłumi koło dwumasowe) – obić kevlarem
- docisk ze starego diesla 3.0 tid – LUK #124 0314 10 – pasuje p&p
- lub tańszy docisk z B235 – nr #3082307731 + 3 tulejki/kołeczki 6-8mm do koła zamachowego, minusem jest fakt że przy kole dwumasowym fabrycznie mamy docisk samonastawny, zaś docisk z B235 samonastawny nie jest
- lub samonastawny docisk z 2.8T – trudny do zdobycia jako sam docisk – poza kompletem z tarczą
- wysprzęglik nr #24422062, może być np. FTE albo Valeo
- olej MTF 0063 lub np. Ravenol MTF-1, wlewamy 1.9l
Podobny zestaw – wygląda to na docisk z 2.8T – sprzedaje maptun jako '450Nm clutch kit’: https://www.maptunparts.com/transmission-system/clutch-kit-cylinder-release-bearing/5266/maptun-450-nm-5-speed.html
Alternatywna mocniejsza opcja: konwersja na jednomasę, potrzebne części:
- koło zamachowe jednomasowe nr #55352490B
- 8 śrub nr #93184078 (są inne niż dla dwumasy, trudno dostępne 'osobno’), ponoć pasują te z B205
- tarcza 'ze sprężynkami’ z wersji 1.8t nr #55353238
- docisk z B235 + tulejki 6/8mm lub docisk z 3.0tid – dokładnie jak w powyższym przykładzie 'FM57′
Tyle że dostępność 'jednomasy’ jest obecnie kiepska.. 🙂
Skrzynia F40, czyli 6-biegowa, aka FM67 i FM68, w dowolnej wersji, niezależnie od przełożeń, a było ich co najmniej 3, najdłuższa dla 1.8t, bowiem przy 100km/h mamy obroty około 1750rpm 🙂
Występowanie: wszystkie wersje silnikowe/mocowe, zawsze z kołem dwumasowym. I radziłbym tak pozostawić 🙂
Na moim przykładzie – po konwersji na jednomasę skrzynia terkotała na niskich obrotach <2000rpm z dużym obciążeniem, wróciłem do dwumasy i problem zniknął.
Mocniejsza opcja:
- seryjny zestaw sprzęgła z 2.8T, a więc tarcza z 2.8T i docisk z 2.8T. Pasuje plug & play pod seryjny zamach. Nr takiego zestawu: #LUK 624 3225 19
- alternatywnie można dać tarczę z 2.8 do obicia w kevlar, jednak już takie seryjne sprzęgło z 2.8 powinno z powodzeniem znosić 450+ Nm
- koło zamachowe pozostaje bez zmian, jeśli trzeba je wymienić to montujemy takie jak dla F40 z silnikiem 2.0
- pasuje tez dwumasa od 5-biegowych wersji, jest sporo tańsza niż dla F40 – nr LUK #415 0319 10
- wysprzęglik nr #24422064
- olej: tu możliwości mamy wiele, teoretycznie także MTF 0063, jednak z doświadczenia mojego jak i wielu innych lepiej lać FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80 GL-5, wchodzi 2.2l
- Dopuszczalny jest 'overfill’ do 2.7l, co miało pomagać na terkotanie skrzyni na wolnych obrotach (częsta przypadłość F40, mylona z klekotaniem dwumasy).
Zdaje się że właśnie taki kit oferuje maptun, tylko w innej cenie 🙂 https://www.maptunparts.com/transmission-system/clutch-kit-cylinder-release-bearing/5508/clutch-kit-saab-9-3-ii-28-v6-aero-18t-20t-6-speed.html
Will fit:
Saab 9-3 II – 2006 onwards – All FWD 2.8 V6 Models
Saab 9-3 II – 2003- Onwards – All 6-speed petrol models (B207)Please note this will not fit 4 wheel drive Turbo X models.
This clutch is also suitable as an upgrade for 4 cylinder petrol/biopower 9-3 (B207). Torque limit is about 450Nm. Will only fit 6-speed gearboxes
No więc tak to 'z grubsza’ wygląda, mam nadzieję że komuś pomogłem, a przynajmniej nie przeszkodziłem 🙂 Wpis na pewno będzie rozwijany, bo to naprawdę temat rzeka, ten ma być takim 'starterem’, zbiorem danych i nr części.
Kto może obić tarczę w kevlar i pomóc spasować poszczególne podzespoły? np. znany i ceniony zakład 'starej daty’ (i bardzo dobrze) z Warszawy:
http://www.sprzegla-regeneracja.pl/
Jakie są minusy takiego 'hybrydowego sprzęgła’ ?
Poza kombinacją z doborem gratów zwykle też delikatnie twardszy pedał, co jest raczej normalne przy mocniejszym docisku, choć montując nowy dobry wysprzęglik daje się też odczuć różnicę na plus 🙂
I jeszcze taka mała uwaga – sprzęgło nie przenosi MOCY, sprzęgło przenosi moment obrotowy. A moc to tylko pochodna momentu i obrotów (czyli moc = moment x obroty /stała wartość). Nie pytajcie więc ile sprzęgło przeniesie mocy, tylko ile momentu ogarnie 😉 Da się zrobić 300KM przy zaledwie 353Nm (353Nmx6000rpm/7028 = 301KM), da się też tą samą moc zrobić przy 500Nm w średnim zakresie obrotów, a to już ogromna różnica dla sprzęgła – kwestia 'wymodelowania’ krzywej momentu.
Pominąłem inne opcje, których z pewnością jest dużo biorąc pod uwagę powiązania SAABa z Oplem, można kombinować ze sprzęgłami ze starszych wersji z Vectry, Omegi itd, można też kombinować ze sprzęgłem z EVO itd. Powyżej opisywałem sprawdzane przez nas opcje, do tego całkiem przyzwoite cenowo, bo np. tarcza w kevlar + mocniejszy docisk to zwykle przedział 400-500zł, czyli często taniej niż seryjne 'słabe’ kity 😉
Pozdrawiam
EDIT: posiadamy gotowe kity sprzęgieł dopasowane do Twojego auta – proszę o kontakt lub zerknięcie pod link: SKLEP
Z ciekawości, jaki jest mniej więcej koszt takiej przyjemności z robotą ? 🙂 I dużo czasu zajmuje taki zabieg ?
Pozdrawiam
Dosłownie kilka dni temu przekonałem się, że do f40 nie pasuje ani docisk, ani tarcza od 2.8. Nie ma szans, żeby tarcze 250mm wsadzić do koła zamachowego 240mm. Docisk ma inne rozłożenie otworów na śruby. Być może kwestia tego, że biopower ma inne koło zamachowe.
Hej, dosłownie wczoraj odebrałem auto z zamontowanym sprzęgłem z 2.8 do 2.0 z 2009r 🙂 podaj nr czesci ktore montowales, moze tu jest jakas pomylka. Z tego co pamiętam 250mm ma zestaw owszem od 2.8 ale xwd 😉
okej, tu się zgadza. Nie wiedziałem, że jest różnica 🙂 czyli xwd ma 250mm, a FWD 240mm. Owszem, insignie i 9-5 NG też mają 250mm
250mm to podobno sprzęgło do 2.8 ale do Insigni a nie Vectry / 9-3.
Sam założyłem tarczę i docisk od 2.8 do 2.0 F40 FM67 chyba ale to zestaw 240mm własnie od Vectry 2.8 lub Saaba 9-3 2.8 i śmiga aż miło.
mógłbyś podrzucić adres w Wa-wie gdzie zmieniają okładziny.
Maszz już powyżej 🙂
Kamil a czy jest jakaś różnica oprócz ceny pomiędzy poniższymi wysprzęglikami FTE?
https://sklepmotonet.eu/partscatalogue/1101234-fte-wysprzeglik-centralny-sprzeglo,11-1101234-0054-00047–1101234~2FTE.aspx
https://sklepmotonet.eu/partscatalogue/za34002b1-fte-wysprzeglik-centralny-sprzeglo,11-ZA34002B1-0054-00047–FTEZA34002B1.aspx
Oba figurują pod numerem części #24422064