Benzyna 98 czy 95 oktan?

Czy tankować paliwo 95 czy 98 do saabów? Odpowiedź brzmi: zależy.

Trionic 8 ma zaszyte 3 mapy paliwowe, jest to lowOctan, NormalMap i HighOctan.

Zawsze startuje z mapy normalnej a więc pod 95 oktan. A następnie robi adaptacje i albo zostaje na normalnej albo przechodzi na  high/low.

W B207E, L i R mapy High i Normal są identyczne, a to oznacza że te silniki praktycznie NIE czerpią korzyści z lepszego paliwa (zapłon na 98 NIE będzie przyspieszony). Więc tu można bezpiecznie lać 95, bo 98 spalimy więcej (mniejsza energia w litrze paliwa, mimo wyższej lb.oktanowej). Aczkolwiek w Aero lałbym jednak 98 (odporność na spalanie stukowe).

Inną kwestią są przykładowo softy Hirscha, który baaardzo majstruje zapłonem w porównaniu do serii. (a także inne softy modyfikowane, gdzie mamy więcej doładowania, więcej ciepła itd).

Tam jest robiona mapa pod 98 oktan, ustawione kryterium przejścia na wyższą mapę jeśli paliwo ma 97+ Przy obrotach około 1750-3000 jest to około wyprzedzenie zapłonu o ok 3 stopnie większe. Górą 1-2 stopień przy obrotach w okolicy 5000rpm.

Co to daje? Wykorzystujemy możliwości lepszego paliwa, choć teoretycznie 98 ma mniej energii z litra, to jednak dzięki odporności na spalanie stukowe – spala się wolniej, mamy możliwość, a w zasadzie wręcz konieczność większego wyprzedzenia kąta zapłonu – bliżej MBT (klik po wyjaśnienie) dzięki czemu uzyskujemy więcej energii/mocy z jednego spalonego litra, niż na benzynie 95.

Wniosek z tego jest prosty: jeśli silnik/software/’chip’ jest przystosowany do benzyny 98 to spalimy jej mniej niż 95, mimo wyższej ceny/litr, a i silnikowi wyjdzie to na zdrowie. Kosztowo wbrew pozorom wychodzi podobnie:

Spalanie 10l/100km – benzyna 95 po 5,00zł/litr = 50zł/100km

Spalanie 9.5l/100km – benzyna 98 po 5,30zł/litr = 50,35zł/100km

Przykłady wartości kąta wyprzedzenia zapłonu dla pełnego obciążenia silnika:

  • seryjne 1.8t/2.0t @ 2500rpm – około 5 stopni wyprzedzenia, przy maks mocy ok. 21,5 stopnia
  • z mapą pod highOctan odpowiednio 9,5 stopnia oraz 23 stopnie

To jest target, natomiast oczywiście zapłon jest regulowany w zależności od stuków i wielu innych parametrów, ale jak widać bazowo różnica jest spora.

W tym wszystkim jest tylko taki mały haczyk… Otóż paliwo 95 w Polsce ma mieć minimum 95 oktan, zaś 98 maksimum 98. A to oznacza, że w praktyce 98 może być także 'dziewiećdziesiątką piątką..’

Co na to np. Orlen? Popatrzmy..

https://www.orlen.pl/PL/DlaBiznesu/Paliwa/Benzyny/Strony/BenzynaBezolowiowa95.aspx

https://www.orlen.pl/PL/DlaBiznesu/Paliwa/Benzyny/Strony/BenzynaBezolowiowa98.aspx

Dopiero 'Verva 98′ ma zadeklarowane minimum 98,0 oktan 🙂

https://www.orlen.pl/PL/DlaBiznesu/Paliwa/Benzyny/Strony/VervaPaliwoPremium.aspx

Z kolei jeśli chodzi o LPG – jest to paliwo wysokooktanowe, w praktyce lepsze niż 98 🙂 dlatego też saaby wykazują na gazie większa moc i moment, jeśli są dobrze wystrojone 🙂 I warto zrobić wysokooktanową mapę, nawet przy zachowaniu seryjnych parametrów, jeśli auto ma zamontowaną instalację gazową. To zarówno oszczędność, trwałość głowicy silnika, jak i minimalnie wyższa moc.

W praktyce w 1.8t i 2.0t – seryjnych lałbym 95.. We wszystkim modowanym i B207R wyłącznie 98

Moje softy na stg1/2 także mają zoptymalizowany zapłon 🙂 – w kluczowych dla ekonomii i mocy obszarach.